Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych
Co to jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach?
Wiele z inwestycji, które planujemy zrealizować wiążą się z koniecznością uzyskania Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ), w języku potocznym nierzadko określanej mianem decyzji środowiskowej. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa warunki dla realizacji danego przedsięwzięcia i określa m.in.:- warunki realizacji inwestycji (np. rodzaj, miejsce),
- warunki wykorzystania terenu w odniesieniu do etapu realizacji jak i dalszego użytkowania,
- wymogi w zakresie ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia podczas realizacji i eksploatacji
- wymogi w zakresie ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do legalnej realizacji (np. w projekcie budowlanym), i in.
Kiedy jest wymagana DUŚ?
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wymagana jest dla przedsięwzięć ujętych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Dane rozporządzenie określa wykaz przedsięwzięć z ich podziałem na:- Przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko – dla danych przedsięwzięć do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się fakultatywnie Kartę Informacyjną Przedsięwzięcia oraz obligatoryjnie raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko,
- Przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – dla danych przedsięwzięć do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się kartę informacyjna przedsięwzięcia, raport może być wymagany ale nie musi w zależności od postanowienia wydanego przez urząd. Czym jest karta informacyjna przedsięwzięcia można przeczytać tu: Karta informacyjna przedsięwzięcia
- Decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego oraz o decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych,
- Decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- Koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla; koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż; koncesji na podziemne bezzbiornikowe magazynowanie substancji; koncesji na podziemne składowanie odpadów oraz koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla,
- Decyzji określającej szczegółowe warunki wydobywania kopaliny,
- Pozwolenia wodnoprawego na regulację wód, pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych oraz pozwolenia wodnoprawnego na wydobywanie z wód kamienia, żwiru, piasku oraz innych materiałów,
- Decyzji o zatwierdzeniu projektu scalania lub wymiany gruntów,
- Decyzji o zmianie lasu na użytek rolny,
- Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
- Decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej,
Kto wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach?
Art. 75 ww. ustawy reguluje kto jest właściwym organem do wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach:- regionalny dyrektor ochrony środowiska - w przypadkach:
- w których może zaistnieć znaczne oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko:
- – dróg,
- – linii kolejowych,
- – napowietrznych linii elektroenergetycznych,
- – instalacji do przesyłu ropy naftowej, produktów naftowych, substancji chemicznych lub gazu,
- – sztucznych zbiorników wodnych,
- – obiektów jądrowych,
- – składowisk odpadów promieniotwórczych,
- przedsięwzięć realizowanych na terenach zamkniętych,
- przedsięwzięć realizowanych na obszarach morskich,
- zmiany lasu, niestanowiącego własności Skarbu Państwa, na użytek rolny,
- przedsięwzięć polegających na realizacji inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego,
- inwestycji związanych z regionalnymi sieciami szerokopasmowymi,
- przedsięwzięć polegających na realizacji inwestycji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych;
- przedsięwzięć polegających na poszukiwaniu lub rozpoznawaniu złóż kopalin lub na wydobywaniu kopalin ze złóż, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, prowadzonych na podstawie koncesji,
- napowietrznych linii elektroenergetycznych lub stacji elektroenergetycznych będących przedsięwzięciami mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko albo przedsięwzięciami mogącymi potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionymi w załączniku do ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych,
- przedsięwzięć, o których mowa w pkt 4, dla których wnioskodawcą jest jednostka samorządu terytorialnego, dla której organem wykonawczym jest organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot od niej zależny w rozumieniu art. 24m ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, 1000, 1349 i 1432),
- przedsięwzięć dla których wnioskodawcą jest jednostka organizacyjna Lasów Państwowych,
- inwestycji towarzyszącej, o której mowa w ustawie z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących,
- przedsięwzięć, w odniesieniu do których wniósł sprzeciw, o którym mowa w art. 72 ust. 10,
- przedsięwzięć polegających na zmianie lub rozbudowie przedsięwzięć, dla których do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach właściwy był regionalny dyrektor ochrony środowiska,
- elektrowni wiatrowych, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dz. U. poz. 961 oraz z 2018 r. poz. 1276);
- w których może zaistnieć znaczne oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko:
- starosta - w przypadku scalania, wymiany lub podziału gruntów;
- dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych - w przypadku zmiany lasu, stanowiącego własność Skarbu Państwa, na użytek rolny;
- wójt, burmistrz, prezydent miasta - w przypadku pozostałych przedsięwzięć.
Inwestycje wymagające uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Przed przystąpieniem do realizacji naszej inwestycji warto najpierw zorientować się, czy konieczność uzyskania decyzji środowiskowej w tym obligatoryjna ocena oddziaływania na środowisko dotyczy również i nas. Pierwszym krokiem w celu stwierdzenia, czy nasza inwestycja będzie wymagała uzyskania decyzji środowiskowej jest zapoznanie się z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko Rozporządzenie to określa, czy przedsięwzięcie kwalifikuje się do zawsze (grupa I), czy potencjalnie (grupa II) znacząco oddziałujących na środowisko. Ponadto określa również przypadki, wskazujące m.in. czy planowane zmiany dokonywane w obiektach już istniejących będą podstawą do kwalifikacji jako przedsięwzięcia mogące oddziaływać na środowisko. Oznacza to, że uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach może być wymagane nie tylko dla inwestycji nowo realizowanych, ale również dla istniejących, które w obliczu planowanych zmian będą kwalifikować się jako oddziałujące na środowisko. Kwalifikacja przedsięwzięcia w wielu przypadkach odbywa się poprzez stwierdzenie, czy dane przedsięwzięcie będzie mieściło się w określonych progach. Dla przykładu, przy zabudowie mieszkaniowej jest to powierzchnia zabudowy większa lub równa 4 ha (na terenach objętych ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody). Planowany do realizacji budynek mieszkalny o powierzchni większej bądź równej niż wskazana wartość progowa będzie zatem wymagał uzyskania decyzji środowiskowej, a ponieważ jest to przedsięwzięcie z grupy II (tj. mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko), inwestor do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach załącza kartę informacyjną przedsięwzięcia. Wskazane w rozporządzeniu wartości progowe powierzchni zabudowy najczęściej określane są w korelacji z formami ochrony przyrody. Dobrze jest zorientować się, czy nasza inwestycja znajduje się na takim obszarze. Pomocny w tym celu może być serwis mapowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (http://geoserwis.gdos.gov.pl/mapy/), pokazujący w przejrzysty sposób lokalizację wybranego przez nas miejsca na tle obszarów chronionych. Podczas kwalifikacji brane jest pod uwagę również prawo ochrony środowiska i zapisy w nim zawarte.Odwołanie od decyzji środowiskowej
Zdarza się, że magistrat odmawia wydania decyzji środowiskowej. Dzieje się tak w kilku określonych sytuacjach:- w chwili, gdy umiejscowienie planowanej działalności koliduje z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
- w wyniku negatywnego zaopiniowania przez współpracujące organy;
- w momencie, gdy po oszacowaniu oddziaływania danego zakładu na najbliższe otoczenie dowiedziono, że jego realizacja powinna odbyć się w innym wariancie, niż w tych, które zostały przedstawione przez wnioskodawcę, a sam zainteresowany nie wyraża zgody na taką zmianę;
- kiedy ocena oddziaływania inwestycji na środowisko wyraźnie wskazuje, że może ona kolidować z ochroną przyrody i okolicznych terenów, uwzględnioną w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza,
- kiedy oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko, biorąc pod uwagę sąsiadujące tereny naturalne może negatywnie wpływać na realizację założeń programu Natura 2000.
Działamy między innymi w miastach takich jak: Warszawa, Łódź, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Katowice, Białystok, Częstochowa, Gdynia, Sosnowiec, Radom, Kielce, Gliwice, Bytom, Toruń, Zabrze, Bielsko-Biała, Olsztyn, Rzeszów, Ruda Śląska, Rybnik, Wałbrzych,Tychy, Dąbrowa Górnicza, Płock, Opole, Elbląg, Gorzów Wielkopolski, Włocławek, Chorzów, Tarnów, Zielona Góra, Koszalin, Legnica, Kalisz, Grudziądz, Jastrzębie Zdrój, Słupsk.